keskiviikko 7. maaliskuuta 2012

Testaussuunnittelua

Olen jo todennut, että pienoismallikokeilu toisi varmuutta täyskokoisen veneen toteuttamiseen. Mutta edellä pohdiskelu reynoldsin lukualuiden kriittisestä vaikutuksesta vie pohjaa ajatuksesta kokeilla 1:8 ... 1:4 pienosmallilla, koska se toimisi täysin väärällä reynolds-alueella.

Toinen puoli näin pienessä pienoismallissa olisi se, että käytetty aika, vaiva ja muut kustannukset tuottaisivat vain lelun tai koriste-esineen.

Siksi olen alkanut kallistua siihen, että järkevintä olisi heti rakentaa n. 1:2 pienoismalli, joka olisi oikea käyttökelpoinen vene. Täysin verrattavaa lopulliseen veneeseen tässä suuressa pienoismallissa olisivat rungot ja siivet. Runkojen välinen silta, kajuutta, korvattaisiin avoimella istuinlaatikolla, jossa olisi tilaa kahdelle.

Malli-1/2:n runkojen ja siipien pinta-ala olisi 1/4 täysikokoisesta. Mallin runkojen vaneri olisi ohuempaa ja siten pienten runkojen paino olisi ehkä 1/6 täysikokoisten runkojen painosta. Siivissä painonsäästöä olisi vähemmän. Materiaalikustannukset olisivat ehkä 1/8 - 1/10 täyskokoisen veneen kustannuksista, koska salonkia ei tarvitsisi rakentaa. Mutta esim siipien elektroniikka ja sähkömekaniikka olisivat kutakuinkin identtistä täysikokoisen kanssa. Rakennuskokemukset ja koepurjehdukset antaisivat hyvin suoraan täysikokoiseen veneeseen sovellettaa tietoa.

Ainakin nämä 1:2 rungot saisin varmaan tehtyä tällä rakennuskaudella, mutta siivet ja koekäyttö varmaan jäisivät seuraavaan kesään. Mutta silloin seuraavana kesänä ehkä jäisi myös aikaa aloittaa isojen runkojen valmistus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti